Za krepitev mišice denarnice Sodobna duhovnost od Janeza Drnovška do Violete Bulc

Za krepitev mišice denarnice Sodobna duhovnost od Janeza Drnovška do Violete Bulc

jan 25

Revija mladina –>>>

http://www.mladina.si/163246/za-krepitev-misice-denarnice/

 

Za krepitev mišice denarnice

Sodobna duhovnost od Janeza Drnovška do Violete Bulc

 

Savina Atai je lastnica uspešnega podjetja Face Force. Vodi različne vrste jog, napisala je knjigo o hujšanju, posnela je DVD Skrbnik prsi, izdaja revijo … Pravi, da zagovarja praktično duhovnost
Če se nas ne bi 18 žensk in dva moška prišlo učit, kako polno zaživeti svojo notranjo poslovno moč, bi bila poslovna cona, ki stoji na območju nekdanje tovarne Litostroj v Ljubljani, na sivo jutro zadnje novembrske nedelje povsem prazna. Zbrali smo se v stavbi, kjer imajo sedeže podjetje, ki prodaja tkanino na metre, podjetje, ki razvija informacijske rešitve, in podjetje, ki je v lasti duhovne inovatorke Savine Atai. Tu je potekal šesti, zadnji dan delavnice Postanite magnet za obilje in poslovni uspeh.
Vse stavbe v poslovni coni od zunaj spominjajo na skladišča, prostori podjetja Face Force, d. o. o., pa so nekakšna mešanica prikupnosti in minimalizma, križanec med telovadnico, kliniko in sobo optimistične najstnice. Najprej smo slekli bunde in se sezuli, popili kavo ali kakšen bolj zdrav poživljajoč napitek in se nato posedli v dvorani za jogo, nekateri na zložljive stole, večina pa na rožnate telovadne preproge. Darja, mlada učiteljica joge obraza, nas je vodila, da smo pritisnili po tri prste obeh rok na obrvi in jih vlekli proti sencam. Pri tem smo se mrščili in oponašali zvok šumenja.
Darja nam je povedala, da s to zapleteno vajo odpiramo center obilja, ki je med obrvmi. Ko smo končali, smo s kazalcem zmasirali konico nosu, kjer je center bogastva oziroma denarja. »Ljudje z veliko konico nosu imajo redko malo denarja,« je razložila ter nas usmerila še, da smo z dlanmi in mrščenjem odpirali center za kariero, ki je na čelu.
Še pred desetimi leti smo se čudili Drnovškovemu »obratu« in razpravljali o tem, da je nemogoče biti duhoven ter hkrati delovati po pričakovanjih družbe. Danes je duhovnost povsem vsakdanji del gospodarstva.
Po še nekaj vajah smo opravili z »jogo obraza za krepitev mišice denarnice«. Pripravljeni smo bili, da do pol petih popoldne končamo svoje preoblikovanje v magnete za obilje in poslovni uspeh. Šestdnevna delavnica je stala 420 evrov.
Odpadnik Janez Drnovšek
Duhovne prakse so danes povsem uveljavljen del gospodarstva. Ponujajo jih družbe z omejeno odgovornostjo in samostojni podjetniki, ki z obljubami o najboljšem razmerju med ceno in zadovoljitvijo potreb tekmujejo za stranke. Današnji duhovni mojstri niso čudaki, ampak poslovneži.
Še pred desetimi leti smo se čudili »obratu« dr. Janeza Drnovška in javno razpravljali o tem, da je nemogoče biti duhoven in hkrati delovati tako, kot pričakuje družba. Drnovšek je po desetih letih vodenja slovenskih vlad ter rakavem obolenju, zaradi katerega so mu zdravniki odstranili ledvico, leta 2002 postal predsednik države. Preselil se je iz Ljubljane v smrekov gozd na Zaplani in vse več govoril o dvigovanju zavesti, soodvisnosti vsega bivajočega in notranji usklajenosti kot pogoju za dobro delovanje navzven. Opozarjal je na ekološka vprašanja in zagovarjal vegetarijanstvo ter tradicionalno kitajsko in indijsko zdravilstvo.
Njegove tri knjige o duhovnosti so se odlično prodajale, zaradi pobud za reševanje svetovnih težav pa so se z njim pogovarjali novinarji največjih svetovnih medijev. Na vprašanje, ali se počuti kot duhovni voditelj, je leta 2006 odgovoril: »Ja, se.«
»Drnovšek je bil vedno zelo misleč človek,« se učitelja in prijatelja spominja profesor na Fakulteti za kemijo in kemijsko tehnologijo dr. Stane Pejovnik, ki je od Drnovška prevzel predsedovanje Gibanju za pravičnost in razvoj. Maja 2006, ko je bilo gibanje ustanovljeno, je na grad Turjak prišlo več kot tri tisoč ljudi, po Drnovškovi smrti februarja 2008 pa je gibanje skoraj povsem zamrlo.
Nova Ljubljanska banka želi zaposlene naučiti transcendentalne meditacije. Da bi bili manj na bolniškem dopustu, da bi bili bolj osredotočeni pri delu in da bi dosegali boljše poslovne rezultate.
Danes je Društvo za pravičnost in razvoj bolj ali manj debatni krožek nekaj več kot sto različno mislečih, ki se znajo strpno pogovarjati. Imajo tudi 40 tisoč evrov, ki so jih dobili od prodaje stanovanja, ki jim ga je po smrti zapustil pisatelj in dramatik Peter Božič z željo, da ustanovijo Dobrodelni sklad Petra Božiča. To bodo naredili leta 2015, sklad pa bo podpiral vse oblike boja proti socialni izključenosti.
Pejovnik je predsednik društva od leta 2007, v vmesnem času pa je bil po naključju tudi pet let rektor Univerze v Ljubljani. V kabinetu na Fakulteti za kemijo in kemijsko tehnologijo ima tudi majhen Drnovškov bronasti doprsni kip, ki ga je naredil Miha Kač.
Pejovnik ni prepričan, da lahko pove veliko o duhovnosti, a za začetek se spomni pogovorov z Drnovškom, ko se nista strinjala o vegetarijanstvu ali smiselnosti zdravljenja raka kako drugače kot onkološko. Pogovarjala sta se na primer o rakavih celicah, o katerih Pejovnik veliko ve, a Drnovšku ni znal odgovoriti na številna vprašanja. Ti pogovori so ga prepričali, da je znanost precej več kot strogo načrtovan eksperiment, kot natančno izmerjeni parametri in strogo formalno zapisane enačbe. Začel si je postavljati nova, bolj vsebinska vprašanja, se ukvarjati sam s sabo in naenkrat ugotovil, da se življenje vrti v medsebojnih odnosih, povezanih z znanostjo, umetnostjo in etiko.
»Janez me je učil, ne da bi vztrajal pri svojih odgovorih na postavljena vprašanja. Prej se preprosto nisem znal spraševati, ali sem zadovoljen, ali to, kar delam, delam za svet ali zase,« opisuje Pejovnik in se ustavi, saj ga preseneti, kako »plehko« zvenijo besede, ko jih izreče.
Pred desetimi leti smo se čudili Janezu Drnovšku. Postal je duhoven in hkrati največji kritik politike, ki jo je nekoč sam izvajal. Bil je tudi izredno priljubljen. Ob ustanovitvi njegovega Gibanja za pravičnost in razvoj je avgusta 2006 na grad Turjak prišlo več kot tri tisoč ljudi.
Verjetno ima prav. Vprašanje, kaj je duhovnost, je neskončno zapleteno, a če rečemo, da gre za spraševanje samega sebe o smislu človeka, družbe in sveta, smo blizu odgovoru. Če dodamo, da je človek pri tem resnicoljuben oziroma intelektualno pošten, pa pridemo do okvirne opredelitve širokega pojava sodobne oziroma sekularizirane duhovnosti.
Resnicoljubnost je Drnovška pripeljala v nesoglasje z njegovim prejšnjim delom. Ko je bil predsednik vlade, je med drugim Slovenijo priključil Severnoatlantskemu zavezništvu, v vlogi duhovnega voditelja pa se je spraševal, ali je ta vojaška povezava le oborožena sila kapitala in deluje zgolj v interesu tistih, ki s finančnimi podporami odločajo o izidu volitev.
»Le z dvigom zavesti bo mogoče odpravljati vsa nakopičena neskladja tega sveta,« je zapisal v knjigi Zlate misli o življenju in zavedanju. Potem bomo začeli resnično »odpravljati revščino, vojne in uničevanje narave,« je dodal. Drnovšek je postal največji kritik politike, ki jo je nekoč sam izvajal, so zapisali v britanskem časopisu Guardian.
Podjetnica Violeta Bulc
Ko je Violeta Bulc postala evropska komisarka za promet, ni nihče omenjal neskladja med njenim prejšnjim delom, v katerega je vpletala šamanstvo, in visoko politiko Evropske unije. Takšnega neskladja pri njej pač ni.
Violeta Bulc je diplomantka elektrotehnike, ki je dolgo učila taekwon do. Ko je rodila drugega otroka, je šolo korejske borilne veščine zaprla in postala direktorica pri Telemachu, članica uprave pri Telekomu in pridobila diplomi dveh poslovnih šol.
Zaradi pritiskov vsakdanjih obveznosti je pozabila, da je poleg telesne kondicije treba ohranjati tudi duševno, zato je bil zanjo zelo pomemben desetdnevni program joge v majevskem centru na Jukatanu v Mehiki, kamor jo je povabila prijateljica. »Takrat se je v meni nekaj prebudilo in me ponovno spravilo v stik s sabo. Imela sem umirjen dialog s sabo in ugotovila, kaj sploh hočem. Vrnila sem se notranje močna in stabilna,« je povedala julija 2010 za članek revije Manager Kaj nas lahko šamani naučijo o poslu.
Šamanskih tehnik zdravljenja, iskanja notranje moči in vračanja izvornih energij se je naučila na akademijah na Škotskem in v Peruju. »Šaman je zgolj povezovalec med običajno in neobičajno realnostjo in pozna različne tehnike, med drugim lahko povrne energijo, ki zapusti posameznika ob doživljanju stresov,« je pojasnila.
Znebila se je negativnih čustev, razširila polje dojemanja ter začela slovenskim podjetjem svetovati, kako se v poslovnem svetu izogibati praznim, enoumnim in pristranskim rešitvam.
Predsednik uprave BTC Jože Mermal je za Mladino oktobra dejal, da Violeta Bulc ni enaka drugim svetovalcem, ki nekaj svetujejo in nato odidejo, delo pa prepustijo tebi. »Ostala je in skupaj z vodstvom in zaposlenimi iskala rešitve,« je pojasnil. Skupaj so ustvarili poslovno strategijo BTC do leta 2020 in uvedli dan inovativnosti. Mermalu je bilo žal, ko je postala ministrica za razvoj v vladi dr. Mira Cerarja, saj je to pomenilo, da z njo ne more več sodelovati.
Violeta Bulc pozna šamanske tehnike zdravljenja, iskanja notranje moči in vračanja izvornih energij. Uporabljala jih je za svetovanje podjetjem.
V spletnem dnevniku Violeta Bulc piše, da je vse, kar človek ustvari, del narave, zato je napačno, da sodobni človek organizacij, države in skupnosti ne jemlje kot živih bitij, kot dela naravnega ekosistema. Ko jih bo, bomo dosegli višjo raven zavedanja.
S to dobo bo po prepričanju Violete Bulc prišel tudi nov tip voditeljev: visoko etični posamezniki, ki bodo vlivali energijo v pajkovo mrežo neformalnih skupin, med katerimi se bodo informacije pretakale z intuicijo.
Koliko je bilo to pomembno za njeno podjetniško in politično kariero, ne vemo, a škodilo ni. Cerar trdi, da jo je oktobra za evropsko komisarko predlagal, ker je »privržena evropskim vrednotam«, ker je »pri svojem dosedanjem delu izkazala pomembne odločevalske in druge vodstvene sposobnosti« in ker se je »izkazala za enega ključnih akterjev pri oblikovanju programskih ciljev in stranke SMC«. Violeta Bulc se na našo prošnjo za pogovor ni odzvala.

Šaman Robert Lavtar je bil zaradi njenega imenovanja zelo vesel. »Da je prišel nekdo s to energijo na takšen položaj, prinaša upanje, ne samo za nas, šamane, ampak za človeško raso.« Prepričan je, da je »energijski ustroj« v današnjem svetu takšen, da drvimo proti svetovni vojni, rešijo pa nas lahko le ljudje s pravo energijo.

Trdi, da je kot šaman delal tudi z mamo sedanjega premiera, zdaj že pokojno nekdanjo ministrico ter generalno državno tožilko Zdenko Cerar. Pravi, da je z njo izvajal »life reading«, obred, pri katerem se z izvirnimi afriškimi pripomočki odčita in aktivira energija usode posameznika v tem življenju.

»Jasno se je videla prisotnost energije, pripadnost resnici, poštenosti,« se je Lavtar Zdenke Cerar spominjal med pogovorom za majhno stojnico, ki jo je postavil na novembrskem sejmu Narava-zdravje na Gospodarskem razstavišču. Nadaljeval je z opisom njenega sina: »Jabolko ne pade daleč od drevesa. Izkazalo se je, da ima kvalitete, ki so potrebne za družbo, torej enak odnos do vseh, iskrenost, resnicoljubnost, poštenost.« Lavtar je jeseni na listi Stranke Mira Cerarja kandiral za občinskega svetnika v Gornjih Petrovcih, a so mu manjkali trije glasovi, da bi bil izvoljen.

Lani ga je POP TV označil za »samooklicanega šamana« in zaradi tega je nameraval televizijo tožiti, a je njegov odvetnik kot toženo stranko navedel napačnega urednika. POP TV je o njem poročal, ker je izvajal delavnice za brezposelne, za kar mu je murskosoboški župan Anton Štuhec brezplačno odstopil prostor v dvorcu Rakičan.

Stare metode, ki temeljijo na globokem in kompleksnem kontekstu, si je prisvojil kapitalizem. Tehnike, ki so se jih mojstri včasih učili desetletja, so danes na voljo v obliki nekajmesečnih tečajev, po uro in pol dvakrat na teden.

Te delavnice so bile »grozljiva izkušnja«, se s smehom spominja Lavtar, saj se jih je udeležilo le šest oseb, od tega dva novinarja. »Brezplačno ponudiš dvodnevni seminar, ki sicer stane od 200 do 500 evrov, pa jih pride tako malo,« obžaluje.

Delavnice, ki se tičejo financ in denarja, so po njegovem bistvene. »Človek se mora osvoboditi suženjskih vzorcev ter miselnih in vedenjskih spon. Človekovo finančno in materialno stanje odraža njegovo psiho-duhovno in energijsko stanje.«

Drugačna nova doba
Novodobniška duhovnost se je zelo spremenila. Janez Drnovšek in Violeta Bulc dobro ponazarjata te spremembe. »On je predstavnik starega novodobništva, ona pa novega novodobništva,« je prepričan sociolog dr. Aleš Črnič s Fakultete za družbene vede v Ljubljani.
New age oziroma novodobna religijska gibanja so se na Zahodu v prejšnjem stoletju pojavila kot glasniki nasprotovanja prevladujočim družbenim in kulturnim vzorcem. Načelo delovanja so utemeljila na misli Mahatme Gandija: »Bodi sprememba, ki jo želiš v svetu.« Novodobniška gibanja, ki so bila značilna za šestdeseta in sedemdeseta leta prejšnjega stoletja, so svet dojemala kot sporen. Tako razumevanje pa je narekovalo odločne zahteve po družbenih spremembah.
Vodilo danes prevladujoče novodobniške duhovnosti bi lahko bilo: »Spremeni samega sebe, da boš uspešen v tem svetu.«
Duhovnost se je prilagodila sodobnemu človeku, ki tako kot na vseh drugih področjih tudi na duhovnem išče hipne zadovoljitve in pri tem izbira med množico ponujenih rešitev, pravi Črnič. »Danes morate biti hitri, učinkoviti in praktični. Komu mar za temeljna vprašanja in za duhovne globine.«
Posameznikova svoboda pri odločitvah je del neoliberalnega pogleda na družbo. To vključuje tudi odgovornost vsakega posameznika, da poskrbi zase, kar pomeni, da je vsak sam kriv za svoje težave. Ker so te videne kot individualno povzročene, so zaželene individualne rešitve, in takšne ponujajo tudi podjetja, ki se ukvarjajo z duhovnostjo. Obljubljajo zdravje, boljši videz, ljubezen, poslovni uspeh, lažje spoprijemanje z delovno obremenitvijo …
Estradnica Savina Atai
Zadnji dan delavnice, ki je spreminjala ljudi v magnete za obilje in poslovni uspeh, se v resnici ni začel z jogo za krepitev mišice denarnice, ampak z razpravo o tem, zakaj vaj ne vodi Savina Atai, kot je bilo obljubljeno v programu delavnice. Ena od udeleženk, lepo urejena svetlolasa gospa, je pripomnila, da to v poslovnem svetu ni dopustno, saj kaže na neresnost. Darja nam je pojasnila, da je njena šefica zelo zaposlena. Nazadnje smo se strinjali, da smo sicer lahko upravičeno razočarani, a naj se potrudimo, da to ne bo preveč obremenilo razpoloženja.
Savina Atai je res zelo zaposlena. Vodi treninge različnih vrst joge ter Veliko šolo superživil in hujšanja, napisala je knjigi Zamenjam razsvetljenje za hiter vibrator in Dieta popolna 10, skupaj s psihologom dr. Zoranom Milivojevićem je avtorica učbenika Vse poti vodijo vame, izdaja po sebi poimenovano revijo, posnela pa je tudi devedeja Joga obraza in Skrbnik prsi. Čas ji pogosto jemljejo potovanja k partnerju Giorgiosu, lastniku restavracije na grškem otoku Kreta, pa tudi intervjuji za revije in televizijske oddaje. Dve sezoni je bila celo komentatorka dogajanja v resničnostni oddaji Gostilna išče šefa. V nekem intervjuju je rekla, da pridejo tudi tedni, ko vseh sedem dni dela po 14 ur.
Dopoldne pred pogovorom je zaposlenim v nekem telekomunikacijskem podjetju razlagala, da so brezžični internet budistični menihi že pred tisočletji odkrili v človeškem telesu. Ker se avto še uči voziti, se je do poslovnih prostorov pripeljala s taksijem, in ker se je na poti do prostorov svojega podjetja ustavila doma, da je pobrala kužka, je malo zamudila.
»Zagovarjam praktično duhovnost,« je poudarila takoj na začetku. Svoje delo opisuje kot »prizemljeno«, kot približevanje starodavnih medicin množicam, in to v sodelovanju s strokovnjaki napredne medicine.
»Telo je vstopnica za razširjeno zavest. Saj če pogledamo štiri tisoč let nazaj, taoistične mojstre, egipčanske svečenike in jogije, ki so se razsvetljevali, so se vsi zavedali, da brez zdravega telesa vstop v višje svetove ni mogoč.« Hormonskim žlezam, ki jim sama pripisuje velik pomen, naj bi na primer v taoizmu rekli »stikalo za luč oziroma za razsvetljenje«, imeli naj bi jih za most med notranjim in zunanjim svetom.
Robert Lavtar je svoje znanje šamanskih tehnik predstavil tudi na sejmu Narava-zdravje na Gospodarskem Razstavišču v Ljubljani. Lani je delavnice ponujal tudi brezposelnim v Murski Soboti, a je prišlo le šest oseb, od tega dva novinarja.
© Borut Krajnc
Savina Atai se na videz ne razlikuje od drugih estradnic in podjetnic, vsaj ne od tistih, ki veliko telovadijo in zelo skrbijo za kožo. Je vedno nasmejana in prijazna, a ko govori o sebi, se zdi, da prihaja iz drugega sveta. Kot da ne bi rekla nič nenavadnega, med pogovorom večkrat pove, da je bila krščena v šestih različnih verah, da se je naučila odpornosti proti hipnozi, da jo je »včasih iz telesa odneslo« in da je pri šestih letih lebdela. »Lahko se pretvarjam, da se to ni zgodilo, a me je polna dvorana videla lebdeti,« doda.
Njena mama je bila namreč »poklicna iskalka boga«, pravi, in pri teh iskanjih jo je zelo pogosto spremljala. »Hodili smo v Indijo z bratcema, ko sta bila še dojenčka. Mamo je lahko med daršanom odneslo, jaz pa sem morala biti prizemljena,« opisuje.
Med pogovorom nama njena sodelavka prinese skodelici z napitkom, ki je videti kot kakav, a okusa nima takega. »To je kokosovo mleko, kokosov sladkor, prašek macca in presni kakav,« pove Savina Atai. V svojem podjetju Face Force namreč prodaja tudi številna »superživila«. »Oktobra sem bila v Indiji in sem dobila šiladžit z vrha Himalaje. To je posebna alkimistična substanca, ki so jo jedli nesmrtni jogiji. Liter stane 60 tisoč evrov,« pove.
Indijo je obiskala po petih letih in ugotovila da »člani kraljeve družine, vrh bombajske borze in telekomunikacijskega podjetja Vodafone India še vedno delajo vse vaje, ki so se jih naučili pri meni«. Face Force Yoga je namreč njen izum, ki združuje jogo telesa, jogo obraza in pranajamo ali usmerjeno dihanje. »Tako v pol ure naredim vaje, ki bi mi sicer vzele sedem ur in pol.«
Spet morava prekiniti pogovor, ker je prišel dr. Zvonimir Zore, specialist onkoplastične in splošne medicine, ki deluje v več hrvaških bolnišnicah. Iz Zagreba se je pripeljal zgolj, da vzame termograf, zato mu Savina Atai ponudi, naj gre vsaj še na biofotonsko razsvetljevanje celic, in pokaže na sobo, v katero je speljana cev iz precej velikega stroja.
»Termograf odkrije zametke raka pet let prej kot mamograf,« pove Savina, ko dr. Zore odide, ne da bi si razsvetlil celice. »Zadnjič je pri 31-letni mamici našel raka, ji rekel, naj gre na ultrazvok, in potem so ji ga odstranili, ne da bi ji odrezali dojko. Vendar je morala ultrazvok plačati sama, ker uradna medicina pravi, da je termografija čirulečarule.«
Uradna medicina termografijo sicer resno proučuje, a na ljubljanskem onkološkem inštitutu na primer rabo odsvetujejo, saj so »izsledki preiskav nezanesljivi in vodijo k lažnemu občutku varnosti pregledanih žensk«. Znanost je kritična tudi do šiladžita, saj dosedanje raziskave niso potrdile legend o njegovem antiseptičnem in stimulativnem učinku.
Meditacija kakor menjava žarnic
Sodobni ponudniki duhovnih storitev so do znanosti kritični, a je nimajo za sovražnico. Prej bi rekli, da nanjo gledajo podcenjujoče, češ da še ne zmore upoštevati vseh spremenljivk, ki jih zaznavajo in izkoriščajo duhovne prakse.
Kot primer tega, kako znanost počasi potrjuje trditve duhovnih mojstrov, radi navajajo transcendentalno meditacijo. Razvoj nevrološke znanosti in aparatov, ki zaznavajo aktivnost možganov, omogoča raziskave, katerih izsledki potrjujejo, da so izkušeni meditatorji bolj osredotočeni in manj izpostavljeni stresu kot drugi ljudje.
Meditacija ima v Indiji večtisočletno zgodovino, a v sodobni, na Zahodu priljubljeni obliki je transcendentalno meditacijo pred približno 60 leti izumil Mahariši, ki je umrl leta 2008, pred tem pa ustvaril več sto milijonov evrov vreden poslovni imperij. Bil je zelo priljubljen in spoštovan, tudi med drugimi jogiji, a nekateri so ga kritizirali kot »člana trgovskega razreda, ki nima nobene pravice, da bi učil meditacijo«.
Mahariši je tisti, pri katerem je Savina Atai lebdela, in pri njem se je učil tudi dr. Andrej Rus, ki se ga morda spomnite iz članka Za kaj NLB porablja naš denar: bančniki bi se sproščali s transcendentalno meditacijo, ki je izšel avgusta v dnevniku Finance.
To ni tisti Andrej Rus, ki na FDV predava o menedžmentu in ki je bil podpredsednik stranke Zares, ampak tisti, ki je lastnik podjetja Atma center, s katerim je Nova Ljubljanska banka sklenila pogodbo v vrednosti 13.500 evrov, da bi njene zaposlene učil transcendentalne meditacije. NLB Rusu ni plačala še nič, ker iz banke k njemu ni prišel še nihče. Si pa v NLB želijo, da bi kdo šel, saj je »zdravje zaposlenih pomembna prioriteta in obenem bistveno prispeva k znižanju absentizma, boljšemu sodelovanju zaposlenih, boljši osredotočenosti na delo in boljšim delovnim rezultatom«. Rus je novinarki Financ dejal, da ni razloga, da bi se spraševali o smislu tega. »To je enako, kot če bi v pisarnah zamenjali žarnice z boljšimi, da bi bilo na delovnem mestu svetleje in bi ljudje potem laže delali,« je ponazoril.
Rus redko sprejema naročila od podjetij, če že, pa mu morajo zagotoviti, da vodstvo zaposlenih ne bo sililo na tečaj, ampak jim bo zgolj ponudilo možnost, če bi koga zanimalo. »Le tako je lahko učenje produktivno. Človek se mora sam odločiti za meditacijo, tako kot na primer za učenje violine, plesa ali česarkoli drugega,« pravi.
To ne pomeni, da k njemu hodijo predvsem iskalci duhovnosti, teh je manj kot desetina. Drugi pridejo zaradi vsakdanjih težav. Želijo na primer izboljšati oceno v šoli, odpraviti stres, ki jim ga povzroča služba, ali v življenju preprosto najti nekaj miru.
Transcendentalno meditacijo Rus opiše na več različnih načinov. To je globok počitek uma in duševnosti, bistveno globlji, kot če sedite z zaprtimi očmi in poslušate glasbo. Drugič pravi, da se med transcendentalno meditacijo pojavi izkušnja čiste zavesti, izkušnja onkraj časa, prostora in individualnosti. Tretjič pove, da je meditacija le orodje za popoln človekov razvoj, »da je bolj zdrav, srečnejši, da se laže loteva stvari, da se čuti bolj notranje izpopolnjenega in da ima boljše odnose z ljudmi«.
V napovedi ene od delavnic, ki jih je pripravilo njegovo podjetje, je transcendentalna meditacija opisana kot način, da »dosežemo enako učinkovito delovanje možganov, kot ga imajo vrhunsko uspešni ljudje«. To lastnost meditacije je mogoče razbrati iz izsledkov več raziskav, trdi Rus.
Najrazumljiveje je po njegovem, če rečemo, da gre za orodje za lajšanje stresa. »Pojavijo se fiziološke spremembe, ki so ravno nasprotne tistim, ki se pojavijo, ko ste pod stresom.«
Stranski učinki
Da te učinke meditacije v zadnjih letih potrjuje sodobna znanost, ni presenetljivo, opozarja Aleš Črnič. »Seveda imajo metode budističnih menihov in hindujskih jogijev učinke, tako kot imajo učinke globoke krščanske molitve,« pojasnjuje. Človek je zapleteno bitje, ki ga sodobna znanost ne zna popolnoma razložiti, nekatere religije pa so posamezne razsežnosti tega zapletenega bitja dobro prepoznale in razvile metode, ki pomagajo živeti.
Dr. Anja Zalta, sociologinja s Filozofske fakultete v Ljubljani, trdi, da nevroznanstvene raziskave zaznavajo zgolj stranske učinke meditacije. Končni cilj meditacije, kot jo je prakticiral Buda, je po njenem soočenje z resničnostjo kot družbenim konstruktom, ter soočenje posameznika s svojimi navadami, odvisnostmi, frustracijami. »To ne povzroči vedno ugodja in sreče,« poudarja Anja Zalta.
Prepričana je, da tako kot so nekoč budistični menihi izstopili iz družbe, ima lahko tudi danes prava budistična meditacija neizbežno le tak učinek. »Če neprizanesljivo pogledaš frustracije, jezo in želje, iz katerih si sestavljen, težko deluješ v neki multinacionalki, ki te izkorišča skoraj sužnjelastniško,« pravi.
Vendar si je stare metode, ki temeljijo na globokem in večplastnem kontekstu, prisvojil kapitalizem. »Zdaj se uporabljajo kot lepo zapakirane metode, ki učinkovito rešujejo vsako težavico, ki se pojavi pri sodobnem človeku,« trdi Črnič. Tehnike, ki so se jih mojstri včasih učili desetletja, so danes na voljo v obliki nekajmesečnih tečajev, po uro in pol dvakrat na teden.
S tem so do družbe izredno kritične starodavne modrosti zlorabljene prav za to, do česar so bile kritične, meni Anja Zalta. Duhovnost je zdaj del korporacijskega sistema in njen namen je povečevanje produktivnosti, dobičkov in gospodarske rasti. »Meditacija je zdaj pot do tega, da so ljudje manj utrujeni in jim delodajalec lahko po osmih urah dela naloži še tri ure.«
Tega se zaveda tudi Andrej Rus, ki je sicer pred štirimi leti na Fakulteti za družbene vede doktoriral iz antropologije. »Vsekakor obstaja nevarnost, da podjetje, v katerem so delovne razmere težke, od zaposlenih zahteva vedno več, pri tem pa jim ponudi neko tako stvar kot nekakšen amortizer,« priznava, a dodaja, da je »tukaj tudi dejavnik, kako začeti spreminjati družbo, jo narediti humanejšo«.
Rus ne verjame v volitve in revolucije, saj se po navadi izkaže, da na oblasti vsi počnejo iste stvari. »Lahko pa človek reče, da bo začel pri sebi in postal boljši človek. In ko razvije zavest, ko se reši stresa, opazi, da so okoli njega tudi drugi ljudje.«
Duhovni učitelj denar
Kako je to skladno z delovanjem na trgu, kjer so drugi ljudje predvsem tekmeci ali stranke? Kako se sklada s primerjavo transcendentalnega razsvetljenja z menjavo žarnic v pisarni podjetja? Morda odgovor najdemo na delavnici Postanite magnet za obilje in denar.
Joga je bila le uvod v dnevne aktivnosti, katerih skupna tema je bila »zavestno sprejemanje obilja v svoje življenje«. Vodila jih je dr. Špelca Morojna, ki ljudi uči, kako »dvigniti finančno vibracijo in postaviti svojo vrednost«.
To je začela delati šele zadnja leta. Leta 2001 je doktorirala iz računalništva na Univerzi v Mariboru, a je že prej ustanovila društvo Štorklja, največjo slovensko organizacijo za obporodno pomoč. V državo je na primer pripeljala krojene pralne plenice, v mariborsko porodnišnico pa možnost rojevanja na blazinah ter ob nežni svetlobi in glasbi.
Po ločitvi je ostala sama s tremi otroki in skoraj brez denarja, kljub vsej izobrazbi, med drugim je končala tudi šolanje za energijsko zdravilko pri Barbari Brennan, znani ameriški fizičarki, podjetnici ter duhovni in energetski zdravilki. V »kritičnem trenutku« je večino tega, kar je še imela, vložila v specifično poslovno-duhovno šolanje in »pet mesecev kasneje sem zaslužila deset tisoč evrov in zdaj je ženska, ki me je šolala, moja osebna mentorica. Ker cenim znanje in zdaj to lahko plačam. Gre samo navzgor,« pravi.
Leta 2013 je pridobila status samostojne podjetnice z imenom Špelca Morojna, Poslovna boginja. Lotila se je »novega standarda na področju poslovnega izobraževanja, to je poslovno-duhovno izobraževanje«. Po njenem prepričanju je namreč 85 odstotkov poslovnega uspeha osebni uspeh, torej kako pogumno živiš svoj potencial in svojo resnico, le 15 odstotkov pa je odvisnih od obvladovanja poslovnih tehnik.
Ustanovila je šolanje Poslovno duhovna akademija, ki poteka predvsem prek spleta, ter tako imenovano Mastermind šolanje, s katerim ljudem pomaga, da začnejo »kreirati posel kot boginja«. Poleg tega najambicioznejšim podjetnikom in vrhunskim menedžerjem ponuja šestmesečne pakete individualne obravnave.
Špelca Morojna verjame, da je denar naš duhovni učitelj. V njeni knjigi 40 dni za OBILJE piše, da marsikdo komaj čaka, da pride zlata doba denarja, a ta ne bo prišla, »dokler ne bomo dojeli, da je denar prav tako svet kot molitev, da je njegova energija lahko tako lepa kot ljubezen in da samo služi svojemu namenu – da nam omogoči lepo in mirno življenje«.
Če vas to spominja na religijo, se motite, pravi Špelca Morojna. »Religije so vero uporabljale za manipulacijo z ljudmi. Zdrava duhovnost tega ne dela,« trdi. Čeprav se ukvarja z duhovnostjo, se opisuje kot »matematičarka po duši«. Tega ne vidi kakor neskladje, saj je zanjo duhovnost po svoje znanstvena. »Nekatere stvari v duhovnosti tako nedvomno delujejo, da jih ne moreš obravnavati kot drugačne od znanosti.« To velja tudi za njen nauk, da je denar preprosto zaslužiti, če »um sporoči telesu, da je denar preprosto zaslužiti«.
Seveda bi celo med tistimi, ki duhovne prakse prodajajo kot sredstvo za poslovni uspeh, težko našli koga, ki bi se popolnoma strinjal z nauki Špelce Morojna. Vendar je ona le skrajen primer »praktične duhovnosti«, ki ljudi uči, kako zaslužiti več denarja. S tem ne le ustreza sedanji, s številnih vidikov sporni družbi, ampak jo tudi spodbuja. Nepraktična duhovnost je koristnejša.